Ocena okresowa pracownika – efektywne narzędzie wzmacniające rozwój firmy

Współcześnie aż 87 % dużych oraz średnich firm przeprowadza rozmaitego rodzaju badania, które mają na celu sprawdzenie różnych cech pracowników. Niekiedy mają one na celu zweryfikowanie głównie firmy z perspektywy klientów (jak przykładowo badanie tajemniczy klient), a czasem są skoncentrowane właśnie na pracowniku – jego zachowaniu, mocnych i słabych stronach, kooperacji.
Ten drugi rodzaj badań to najczęściej ocena okresowa pracownika, czyli złożona analiza tego, w jakim stopniu pracownik wypełnia wymagania swojego stanowiska. Z perspektywy przełożonego efekty wiążą się na przykład ze zmianą polityki kadr, wprowadzeniem dodatkowych kursów albo wdrożeniem nowego programu motywacyjnego, z punktu widzenia pracownika opinia okresowa jest kluczowa ze względu na osiągalny awans, rozwój zawodowy lub wynagrodzenie. Zarówno jednak bycie ocenianym, jak również myśl o ewentualnym konflikcie z pracownikami wiąże się nieraz z dodatkowym stresem, dlatego wszelkie działania posiadające na celu określenie efektywności zatrudnionych osób powinny zostać przeprowadzone starannie i z wielką dozą obiektywności.

Zdecydowanie dobrze być świadomym, jakie czynniki są istotne przy ocenie okresowej pracownika i jakie pomyłki popełniają wówczas przełożeni. Poważną i niestety bardzo częstą pomyłką jest zwracanie uwagi wyłącznie na to, co pracownik wykonuje nieprawidłowo, pominąwszy jego sukcesy.
pracownik jednej z firm IT
Napisane przez: Cory M. Grenier
Zainspirowane przez: http://www.flickr.com
Wtedy nie tylko przełożony nie ma pełnego obrazu sytuacji, ale także pracownik może zostać nieodpowiednio zmotywowany i w rezultacie jego praca potrafi się nawet pogarszać. Inna bardzo kluczowa cecha to klarowne kryteria oceny, które są ważne (powinny być ściśle związane ze charakterystyką stanowiska i zadaniami), rozdzielne (aby nie oceniać dwukrotnie tejże samej cechy) , a także kompleksowe – wówczas pracownik jest oceniany jako całość. Jest bardzo ważne, żeby zatrudniony był z nimi zapoznany – wiedza o tym, w jaki sposób jest się ocenianym, niweluje niepewność. W przeciwnym wypadku może być zaskoczony bądź nawet zniechęcić się, że jego praca jest oceniana kryteriami, jakie nie były początkowo w ogóle uwzględniane. Ocena pracownika to idealne narzędzie, które potrafi wpłynąć na rozwój zarówno samej firmy, jak również zatrudnionych – należy jednak wiedzieć, jak z niej skorzystać.


Więcej tekstów

Zastanawiasz się nad szkoleniami dla pracowników? To znakomita metoda na ich motywację

szkolenie biznesowe
Napisane przez: Tau Consulting
Zainspirowane przez: http://www.flickr.com
Prowadzenie swojej działalności gospodarczej nie jest najprostszym zadaniem, szczególnie gdy zatrudniasz grono osób, o jakie powinieneś zabiegać, aby nikt nie chciał zmieniać pracy. Przeprowadzanie rekrutacji bowiem to także czasochłonny oraz potrzebujący niemałych nakładów finansowych proces, toteż o wiele lepiej jest troszczyć się o posiadaną już załogę.


Typy owej analizy są bardzo różne. Wyjątkowo kompleksową analizą jest ocena 360 stopni – dzięki niej manager wie, jak pracownik jest odbierany przez współpracujących, szefów oraz klientów. Innym często spotykanym typem oceny okresowej jest „ocena 180 stopni” – wtedy badany jest najczęściej pracownik względem kadry i pracowników. By dowiedzieć się więcej, na pewno należy posłużyć się informacjami ,które są dostępne w internecie – można nie tylko poznać dużo przydatnych informacji w temacie różnych badań HR oraz marketigowych, ale też zapoznać się, jak powinna wyglądać ocena okresowa pracownika dla konkretnych stanowisk.
2019/12/04, 07:53
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.