Na czym polega opracowanie kosztorysu? O jakich elementach koniecznie musimy pamiętać, w jaki sposób się taki dokument opracowuje?

Kosztorysowanie jest procesem przygotowywania dokumentu zawierającego informacje dotyczące realizacji określonego zadania, jakie zwie się kosztorysem. W takim sensie ciężko sobie wyobrazić, ażeby pomijano taki proces, kiedy chodzi o prace budowlane. W jaki sposób więc wygląda kosztorys budowlany?
Gdy w związku z tym chodzi o kosztorys budowlany, to najpierw mamy przedmiar robót. Zawiera on opis wszelkich prac budowlanych i instalacyjnych w kolejności ich wykonania, a także znajdziemy tam podstawę do określenia cen jednostkowych robót lub jednostkowych nakładów rzeczowych. Taki przedmiar posiada także wyliczenia ilości różnych robót, przykładowo metrów kwadratowych ścian czy posadzek. Po tym wykonuje się obmiar, czyli zestawienie robót według opisu jaki dotyczy przedmiaru, lecz sporządzone już to po wykonaniu robót, zobacz program do przedmiarowania.

dokumenty
Napisane przez: www.sxc.hu
Zainspirowane przez: www.sxc.hu
W dalszej kolejności jest kosztorys inwestorski, który robiony jest bazując na przedmiocie robót i służy do tego by określić koszty całości planowanej inwestycji poprzez ustalenie cen materiałów budowlanych, jak też koszty za pracę sprzętu oraz ludzi. Kosztorysowanie tego rodzaju pozwala określić koszty wykonania poszczególnych etapów pracy, jak również koszt wykonania różnych części budynku, jak fundament, ściany albo tynki. Kolejny punkt stanowi kosztorys ofertowy, jaki jest składany przez wykonawcę, na podstawie wszystkich dokumentów i przedmiaru robót. W tego typu kosztorysie proponuje się cenę, za jaką podmiot wykonujący może wykonać prace określone w przedmiarze. Jeśli udostępnimy całość dokumentacji oraz przedmiar paru firmom, to w czasie wyboru jednostki wykonującej będzie możliwość uwzględnić najlepszą propozycję. Rzecz jasna trzeba mieć na uwadze to, iż nie zawsze najtańsza z ofert będzie tą najlepszą.

Może Cię zainteresować - jak wykonać kosztorys budowlany?


Więcej tekstów

Reklama Reklama outdoorowa z wykorzystaniem autobusów

karta
Napisane przez: coffsharbourlibrary
Zainspirowane przez: http://www.flickr.com
Lokalni przewoźnicy mogą zaproponować bogatą ofertę reklamową. Poruszająca się reklama potrafi sprawić, że przekaz trafi do ogromnej liczby potencjalnych klientów.


Atutem formy promocji outdoorowej, jaką jest reklama na autobusach jest ciągły kontakt przekazu marki z aktywną populacją mieszkańców miasta.


Mamy oprócz tego kosztorys dodatkowy, jaki może okazać się potrzebny do wyceny robót dodatkowych albo zamiennych. W zgodzie z szeregiem wymogów formalno-prawnych inwestor powinien osobną umową lub też aneksem określić dodatkowe prace. Wykonawca nie może zaczynać realizacji robót dodatkowych nie mając pisemnej zgody inwestora oraz zatwierdzonego przez zamawiającego kosztorysu na roboty dodatkowe.
2019/03/19, 00:00
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.